Velkoobchod je dnes přístupný všem

Velkoobchod 123

Autor: Velkoobchod 123

                    Vítejte na ukázkovém profilu portálu KATALOG VELKOOBCHODŮ. Níže Vám představíme některé z možností, které takový profil nabízí.…

Více o autorovi

 

Vrtalo vám vždzcky hlavou, co je to to tajemné B2B? Co se pod touto podivnou zkratkou, kterou je možné vidět například v inzerátech hledajících redaktory do velkých nakladatelství, skrývá? Přitom vysvětlení je tak jednoduché. Znamená to „business to business“. Neboli velkoobchod a vše s tím spojené.

Velkoobchodů se jen ve vašem okolí nachází nepočítaně. A možná o tom nemáte ani tušení. V žádném případě nejde o běžné prodejny potravin či oblečení, stánky trhovců nebo supermarkety. Velkoobchody mají svá specifika a často nejsou vůbec určeny pro běžného zákazníka. Jak už napovídá samotné rozklíčování oné zkratky B2B, tak se jedná o obchod mezi dvěma podnikatelskými subjekty. I když tomu tak nemusí být vždy.

Kde najdete velkoobchod? Jedním z těch nejznámějších, který se zabývá prodejem podnikatelům, je Makro. Ano, to je přesně ono – Makro je totiž velmi specifické právě kvůli tomu, že do něho mohou chodit pouze podnikatelé či živnostníci. A nakupuje se v něm zboží ve velkém. A tak splňuje veškeré podmínky velkoobchodní činnosti – a to včetně obrovské prodejní plochy. Dalších spoustu velkoobchodů najdete ve chvíli, kdy narazíte na velká skladiště. Velmi pravděpodobně je v nich zboží, které putuje k dalším subjektům. Výrobce zboží ho uloží ve skladištích, prodává ho různým dodavatelům a obchodníkům a ti si ho prodávají mezi sebou. Až na konci je maloobchod, tedy klasická prodejna, jak ji známe z běžného života.

Prostory pro sklady velkoobchodů jsou často obrovské – zvlášť pokud se jedná o techniku a rozměrné věci. A jako běžný zákazník se k nim jen těžko dostanete – většinou musíte počkat, až zboží doputuje do běžné prodejny. Ale i tak je v dnešní době internetu značná možnost, že si pořídíte zboží přímo z velkoobchodu. Jak? Je to jednoduché – vzniká čím dál více e-shopů, tedy internetových, virtuálních obchodů. Ty často nedisponují kamennými prodejnami a nabízené zboží mají uskladněné. Pak ho jen přeposílají zákazníkům. A tak fungují na principu velkoobchodu, i když zákazníci nejsou podnikatelskými subjekty – ale mohou jimi být. Velkoobchod má pro zákazníky zejména jedno lákadlo – nižší ceny. A ty jsou skutečně o mnoho nižší než v maloobchodních prodejnách. Pokud kupujete přímo od výrobcce, pak je cena výrazně nižší, ale nízká je i ve chvíli, kdy zboží berete již od určitého obchodníka. Ceny za zboží rostou až ve chvíli, kdy se dostane do maloobchodní prodejny. Tak mají velkoobchodníci zisk, protože zboží prodají dráže. A maloobchodníci mají posléze také značné výnosy, protože zboží podraží. A zákazník nakupuje za více peněz.

 

V případě, že nakupujete v e-shopech, často výrazně ušetříte. Obchodník totiž musí platit jen za pronájem skladových prostor. A tak ušetří za dopravu do prodejen, fixní náklady za místo v obchodech, elektřinu, platy prodavačů a nebo často také za různé prostředky na podporu prodeje, jako je například reklama.

Pokud byste chtěli nakupovat ve velkoobchodě, často se vám to jako běžnému zákazníkovi nepodaří. Velkoobchodníci potřebují mít jistotu, že se jejich zboží prodá, nemají často zájem prodávat jednotlivcům zboží po kusech, ale dělají hromadné objednávky. To je další věc, v níž se liší velkoobchodní prodej od maloobchodního. Pokud si vezmeme běžný velkoobchod, tak když z něho chcete objednat zboží, tak se k tomu zavazujete písemně. Objednáte si určité množství zboží, zavážete se k tomu, že ho zaplatíte, a smluvíte si s obchodníkem i termín, v němž si zboží nejen převezmete, ale i zaplatíte. Zato když jdete běžně nakupovat do kamenné prodejny, tak obchodník nikdy nemá jistotu, že si zboží koupíte. Historie velkoobchodů přitom není tak krátká. I když nesahá až k počátkům lidstva. Je přirozené, že v samých počátcích rozvoje lidstva se postupně začalo také obchodovat, ale velkoobchod to nebyl – naopak, šlo o maloobchod, kde si lidé nakupovali od sebe navzájem nebo později v prodejnách. Zlom nastal až s technickým vývojem, s tím, jak se lidstvo vzmohlo a jak vzrůstalo bohatství a podnikavost jedinců. Tedy ve středověku.

Lze říci, že počátky velkoobchodu položili již například řemeslníci. Ti si své nástroje a různé pomůcky k práci kupovali od jejich výrobců a často ve větším množství – a tak položili základ onoho modelu „business to business“, B2B. Skutečný rozmach ale velkoobchod zažil až se vznikem manufaktur. A pak vznikla dělba práce, výroba se zefektivnila. A 20. století už je symbolem masové výroby a velkovýroby, kdy se velkoobchod rozmohl.

Dnes už si nedokážeme náš život bez velkovýroby představit. Lidstvo má takové požadavky, že by výrobci nemohli uspokojit poptávku. A navíc mnoho podnikatelů se specializuje jen na přeprodej a jsou tak spíše dodavateli, přeprodávají tedy zboží ve velkém. Důležité pro většinu lidí je, že s postupujícími technologiemi a věkem internetu je pro nás velkoobchod čím dál dostupnější. A to právě ve formě různých e-shopů. V nich totiž často nakupujete přímo od výrobců, a pokud ne, tak od dodavatelů, kteří využívají velké skladové prostory, v nichž mají zboží uschováno a připraveno k distribuci. Stačí se jen rozhlédnout kolem sebe a zjistíte, že velkoobchodů je kolem nás spoustu a stačí si jen vybrat.

K nákupu v mnoha z nich nemusíte vůbec být podnikateli a přesto můžete nakupovat výhodně a takřka za skladové ceny. A to je důvod, proč toho spousta lidí využívá. I kdyby si měli jednou za měsíc třeba jen dojet do Makra a nakoupit si tam zásoby potravin. I když zrovna tam vás zkrátka bez živnostenského listu nepustí.